2015-03-21

Jimmy Karlsson rensar Mosjön

Miljön i Sundsvall har fått en rejäl förstärkning i form av Anna Hassel och Jimmy Karlsson. Anna kommer ursprungligen från trakten och då båda skulle plugga på distans så passade det sig att testa att bo i Sundsvall ett tag.

Jimmy är blott den andre att riva av allt i Mosjön från 7C och uppåt, och det på rekordtid! På två korta besök har han hunnit med att göra: Nirvana (båda varianterna), Nya Mumana (sitt och stå), I skuggan av Eden, Soulweeper (sitt), och Return to sender (sitt och stå). Även om det är en hel del varianter inblandade vilket förskönar statistiken lite rör det sig ju om totalt åtta höga sjuor/låga åttor på två dagar! Inte fy skam.

Jimmy själv tackar de goda förhållandena och att det finns så mycket perfekt videobeta på problemen i Mosjön för de snabba ticksen. Det “kändes nästan som att Linus [Malm] var där” skriver Jimmy när vi gratulerar honom!

Vi passade också på att fråga Jimmy lite om livet och klättringen i Sundvall, han svarade:

Än så länge gillar jag Sundsvall bra. Lagom stor stad för mig och väldigt nära till skogen och klättringen, även med en sörlännings mått mätt. Det är också väldigt vackert överlags här uppe och folk är väldigt trevliga.

Det mesta jag sett hittills klättermässigt har varit väldigt bra. Jag har också haft turen att ha blivit guidad av de lokala klättrarna Fredrik B[odin] och Robert Ö[sterholm] som har pekat ut alla klassiker man borde göra. Har även fått beta på allt och det hjälper sannerligen om man villa hinna med mycket på en dag. 
[...]Det som gör Sundsvall till en bra boulderdestination är mängden problem i alla grader från 5a till 7C+. Det är inte så jättemånga ställen som det faktiskt borstas upp grejer i de lägre graderna, och här finns mycket fint i hela spannet på samma ställen. Fredrik och många andra har gjort ett otroligt arbete med att borsta fram allt, inspirerande.

På frågan om vad han tycker om Mosjön, som ju varit lite av ett skötebarn för Umeå-miljön, och framförallt Linus och Hasse, svarade Jimmy:
Mosjön är helt fantastiskt enligt mig, det är ju inte jättestort men verkligen kvalitativt. Det är brant klättring på bra grepp som gäller och det brukar lysa med sin frånvaro här i Sverige. Men även internationellt skulle stora blocket göra sig bra i vilket område som helst tycker jag. Många klockrena linjer på riktigt trevlig stenkvalite. Jag trodde till mitt förtret att jag var klar efter mitt senaste besök, men började då testa på sitten från Mumana in i Nirvana och fick inte riktigt ihop den. Det är bra för då får jag åka tillbaka igen!
Jimmy och Anna lyckades också fånga “Retroclaim this”, “Nirvana” (båda utstegen) och sitten till “Nya Mumana” på film!

Mosjön2 from Jimmy Karlsson on Vimeo.

kommentarer